Yavaş, Sakin ve Ufak Şehir: Bayburt

Bayburt ufak, zaman az,

Üniversite bu şehre büyük şans.

Ehram dokuma Şingah’ta,

Pide, lahmacun ve döner her tarafta.

Şahane balı tescil almış.

Ketesiyle yemek bize kalmış…

Geçtiğimiz hafta harika bir ekip ile Bayburt’a gittik. Şansımıza havalar ne üşütecek derece soğuk ne de dayanılmaz derece sıcak idi. Haliyle ufacık Bayburt’u yürüyerek dolaşıp, keyfini çıkarabildik.

Şehre ulaşım oldukça kolay. Bizler Ankara’dan Erzurum Havalimanı’na indik. Hemen yakınında otogar var. Oradan da Bayburt Turizm’in minik arabası ile yaklaşık bir saat 15 dakikada Bayburt’a ulaştık. Yollar yeni, geniş ve güvenli.

Bulunduğumuz süre zarfınca farklı özelliklerde ve büyüklüklerde konaklama tesislerinin olduğunu gördük. Ama bizler Bayburt Üniversitesi’nin Baberti Kampüsü’nün içerisinde yer alan Konukevi’nde kaldık. Yeterli olanaklara sahip, ekonomik bir tesis. Oda kahvaltı hizmet sunuyorlar. Sanırım pandemi sıkıntısı atlatıldığı vakit hizmet çeşitlilikleri de arttırılacaktır.

Üniversite’nin ayrıca merkezde de Dede Korkut Kampüsü bulunuyor. Bu iki yerleşke birbirlerine yakın, yürünebilecek mesafede. Bizler hava güzel olduğu için bir kez yürüdük. İkinci kalkışmamızda ise lojmanlarda oturan ve eşi Sağlık Bilimleri’nde Hoca olan bir polis memuru arabasıyla götürdü, sağ olsun… Diğerlerinde de üniversite araçları ile gidip geldik. Normal zamanlarda kampüsler arası servisler ve kampüs şehir arasında da dolmuş/otobüsler işliyormuş. Sanırım bu hareketlilik öğrenciler geldikçe, eğitim öğretim dönemlerinde artacaktır.

Gelelim en önemli konuya. Şehrin gastronomik değerlerine. Bayburt Pide’de çok güzel farklı farklı pideler yedik, çok memnun kaldık, çalışanları da iyi insanlar.

Bayburt Açıköğretim Bürosu çalışanı Serhat Dolap bize AşkınAslı Dondurma’dan dondurmalar ikram etti. İlk önce alelade bir dondurma sandık ama yedikçe hayran kaldık. Gerçekten son zamanlarda yediğim en iyilerdendi. Keçiboznuzlu, incirli, tahinli, kaymaklı, limonlu, vişneli… Tazecik, süt tadı alınan ve kokusu hissedilen…

Eren Baba Pide Salonu’nda şahane lahmacunlar yedik. Hatta tekrar yemeyi planladık ama paket servisi o an bize getiremediler, bizim de zaman ayırıp gidebilme şansımız olamadı.

Zafer Lokantası’nda dönerler yedik. Sade, pilavlı, mantılı, yediğimize değdi.

Tavşanlı Kuruyemiş’ten yemeye doyum olmaz kömeler, pestiller, ballı sarmalar aldık. Dükkân çalışanının önerisiyle de Çalışkan Mini Market’ten keteler ve lorlu içli aldık.

Birçok yerde balını gördük, lezzetli ve şifalı olduğunu öğrendik. Üniversitenin Arıcılık Araştırma ve Geliştirme Merkezi’nin çalışmalarıyla Coğrafi İşaret ile tescillendiğini konuştuk, çok sevindik. Hemen satış ofislerinden şişelerce satın aldık.

Dolaşırken Bayör Bayburt Yöresel Ürünler dükkânına rastladık. Kokoş(ç) çorbasının malzemesi olan kuşburbu kurusu “kokoç”dan, küflü lora, baldan, tarhun otu, erişte ve keteye kadar her şey mevcuttu. Büyük bir kısmını önceden aldığımız veya tecrübe ettiğimiz için bir şey alamadık.

Bayburt Kalesi’ni gördük, seyrettik, fotoğrafladık. Şehit Osman Türbesi’ne çıktık, Bayburt’a baktık. Çoruh Nehri kenarında çaylar, kahveler içtik, sohbet ettik. Aydıntepe Yeraltı Şehri’ne gittik. Ama kapı duvar olduğu için önündeki çay bahçesinde birer kahve içip üzülerek geri dönmek zorunda kaldık.

Kale yolu üzerindeki Yöresel El Dokuması Ehram Üreticisi Sevim Ataner’in işletmesine gittik. Kadınların geleneksel kumaş dokumalarını seyrettik. Yörenin geleneksel dokumasından yapılan yelek, kravat, çanta, kese gibi ürünlerine baktık. Yelek tam benlik olunca hemen aldım.

Ayrıca birçok dükkânda kehribar (amber) işler mevcut. Bölgede çıkarıldığını da anlattılar. Bizler Bayburt Pide’nin yakınında olan dükkândan satın aldık.

Dede Korkut ile diğer önemli şahsiyetlerin türbelerine, Baksı Müzesi’ne, Korgan Köprüsü’ne, Yakupabdal Tabiat Parkı’na, Helva Köyü Buz Mağarası’na, Çımağıl Mağarası’na ve Kenan Yavuz Etnografya Müzesi’ne gitmeyi çok arzuladık. Fakat gerek zamansızlıktan gerekse olanaksızlıktan istemekle kaldık. Artık ileriki gidişlerimize not ettik…

Bayburt’a gitmenizi, görmenizi, deneyimlemenizi tavsiye ederim.