Aşçılık Eğitimi

 “Milletin gücü aşçıların ellerindedir.”
(Harper Pennington)


Canlık var olduğu sürece yeme-içme alışkanlıkları da sürecektir. İnsanlar yer altı çalışmaları yaptıklarında da, uzay araştırmaları esnasında da, akıldaki önemli sorular ve planlanması elzem olan konular çoğunlukla beslenme üzerinedir. Bir canlının hayata gözlerini açmasından, ölümüne kadar ki her etapta yemek yer almaktadır. Mama, diş buğdayı, sünnet pilavı, askere uğurlama çöreği, kına tatlısı, gerdek tavuğu, damat paçası, kandil lokumu, bayram kavurması ve baklavası, nevruz sofraları, ayin ekmeği ve şarabı, yortu yumurtası ve çöreği, anaşabur, christmas (krismis) balığı, ölü helvası ve yemeği; hangi din, dil, kültür ve coğrafya olursa olsun yemeğin insan yaşamı içersindeki önemini yansıtan birkaç örnektir.

Claudia Roden’in “Yemek güçtür. Kimliğin ve ideolojinin bir yansımasıdır.” sözü ile Brillat Savarin’in meşhur “Bana ne yediğini söyle, sana ne olduğunu söyleyeyim.” sözü de yemek, pişirme, beslenme eylemlerinin çok da basit olmadığının en sade özetleridir.

Haliyle; önemli, değerli ve bir o kadar da popüler olan aşçılık mesleği, rastgele ve tesadüfî fırsatlarla icra edilmemelidir. Bireyler teorik ve pratik eğitim alarak, yasal haklarını ellerinde bulundurarak; hedeflerine emin adımlarla ilerlemelidir. Bu şekilde manevi tatminleri artmakla birlikle, maddî kazançları da artacaktır.

Bu ve benzeri görüşler ışığından oluşturulan aşçılık programı, ön lisans düzeyinde eğitim vermekte ve 4 yarıyıl sürmektedir. Öğrenciler, birinci yıl veya ikinci yıl sonunda 30 işgünü yaz stajı yaparlar(8 AKTS olup diploma ekinde dipnot olarak belirtilir, 120 AKTS haricindedir). Öğrenciler eğitimleri süresince en az 60 en fazla 84 kredilik (toplam 120 AKTS) dersler alırlar ve Pişirme Yöntemleri I-II, Şarap Servisi, Mutfak Çeşitleri, Yöresel Mutfaklar, Soğuk Mutfağı, Ziyafet Mutfağı, Mutfak Uygulama I-II, Dünya Mutfakları, Deneysel Yiyecek Hazırlama, Pastane Ürünleri, Yemek Süsleme Sanatı, Yiyecek İçecek Servisi, vb uygulama dersleri ile öğrendikleri teorik bilgileri pekiştirirler; profesyonel iş hayatını okul içersinde mikro ölçekte yaşarlar.

Uygulama dersleri aşçı üniforması ve mutfak araç-gereçleri ile eğitim atölyemizde gerçekleştirilir. Öğrenciler, bu derslere kişisel eşyaları olan; aşçı ceketi, pantolonu, önlüğü, mutfak terliği, boyun fuları, aşçı kepi veya bonesi, mutfak bezleri (torşonlar), bıçakları ve masatları ile katılırlar.



Mezunlar “Aşçı” unvanını kazanarak; turistik belgeli işletmelerde, restoranlarda, yemek fabrikalarında (catering şirketlerinde), uçak-gemi-tren-otobüs-hastane mutfaklarında; aşçı başı, aşçı başı yardımcısı, kısım şefi, sos şefi, balık şefi, ızgara şefi, kızartmalar şefi, ızgara şefi, çorba şefi, sebze şefi, joker şef (değişim aşçısı), soğuk şefi, pastane şefi, kasap, dömi şefi, komi vb rütbelerle; araştırma şefi (test aşçısı), mutfak bilimcisi, yiyecek-içecek müdürü, yemek tedariği yöneticisi, mutfak yöneticisi, restoran denetçisi-koordinatörü, restoran müdürü vb kadrolarda çalışabilirler. Ayrıca yemek araştırmacısı, yemek yazarı, gıda işleyicisi, yemek stilisti, yemek mimarı, menü geliştirici, tarif geliştirici, yiyecek-içecek eğiticisi vb isimler altında da topluma hizmet sunabilirler.



Ayrıca aşçılık programı ön lisans programı (alan kodu: 1110) öğrencileri girdikleri dikey geçiş sınavı başarısı ile şu lisans programlarına geçiş yapabilirler:

  • Aile ve Tüketici Bilimleri
  • Beslenme ve Diyetetik
  • Gastronomi
Tüm eğitimli aşçılara başarılar ve lezzetler!

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Uluslararası Doğrama Şekilleri, Usûller ve Özellikleri

Bir Aşçının Temel Özellikleri

Geleneksel Mutfak Ekibi