Yiyecek İçecek Sektörünün Önemi
İnsanoğlunun
birçok nedenden ötürü yiyeceğe olan ilgisi artmakta. Bunlar arasında
sayılabileceklerin ilki, dışarıda yemek yeme kültürü ve günümüz insanlarının
önceden olmadığı kadar dışarıda yemek yemeye para harcamaya devam etmesidir.
İkincisi ise, nüfusun önceden olmadığı kadar farklılaşmasıdır. Tabi ki toplumu
bu iki temel davranışa sevk eden zaman kıtlığı, hızlı yaşam, sosyo ekonomik
durum gibi birçok etmen bulunmakta. Ve zaten bu konular da başlı başına ele
alınıp tartışılan meseleler…
Yiyecek içecek
sektörünün öncelikli işlevi elbette ki: insanlara yiyecek içecek sağlamak, bir
diğer değişle sunmaktır. Sektörün öncülü olarak kabul edilebilecek hanların,
kervansarayların, manastırların olduğu çok eski zamanlarda, buralar bir yemek
odası ile çok basit idi. Buna karşılık bugün yiyecek içecek temini çok daha
karmaşık durumda. Bu bağlamda 500 odalı bir otel, yiyecek içecek servisinin
yapıldığı bir kafe, bir gurme lokantası,
havuz kenarı snack barı, oda servisi, birçok ziyafet odası ve on ayrı
fonksiyonel mekanı kapsayabilir. Ve otel işletmelerinde oda gelirlerinden sonra
%25-50 arası payla en fazla gelir getiren bölüm olarak kabul görmekte. Günlük
yaşam alanlarında ise neredeyse her mahallede düzenli olarak gidilebilir birçok
işletme bulunmakta. Seyyar satıcılar zaten geçmişten beri oldukça yaygın. Ne
güzel…
Otel
işletmelerinin yiyecek ve içecek bölümüne bağlı ünitelerde; diğer işletmelerde
ise bağımlı ve bağımsız olarak çok çeşitli sunulan hizmetler; güç ve bir o kadar
da sorumluluk gerektirmekte. Bu nedenle son derece karmaşık ve komplike
faaliyetlerin gerçekleştirildiği bu sektörün organizasyonu çok iyi şekilde
düzenlenmelidir. İyi organize edilmiş, nitelikli insan gücü kaynağı ile
desteklenmiş, iyi eğitim görmüş ve yeterli tecrübeye sahip bir yönetici
tarafından sevk ve idare edildiğinde hedeflenen sonuçlara ulaşılmaktadır. Bu
son cümlenin altını kalınca çiziyorum. Çünkü maalesef ki ülkemizde açılıp ve
hızla kapanan işletmelerin başarılı olamamaları büyük ölçüde aksi şartlarda
olmalarından kaynaklanıyor.
Yiyecek içecek
sektörü bireysel olarak münferit insan sağlığı, makro ölçüde ise toplum sağlığı
için mühim bir hizmet alanı. Dolayısıyla nitelikli toplumlar için hem
yatırımcıların, hem işletmelerde çalışanların mesleklerini ciddiyetle icra
etmeleri gerekmekte. Diğer taraftan da tabiki yasal zemin de bunu olanaklı
kılmalı. Teşvikler ve hibelerle beraber yaptırımlar ve cezalar da etkili
olmalı…
Velhasıl
kelam, en az eğitim ve en az sağlık kadar ciddi bir sektör. Önemli! Her zaman
dikkate alınmalı.
Kaynaklar
Aktaş, Ahmet.
(2001). Ağırlama Hizmet İşletmelerinde
Yiyecek ve İçecek Yönetimi (2. Baskı). Antalya: Livane Matbaası.
Anadolu Üniversitesi
Görsel Arşivi (2017). http://gorselarsiv.anadolu.edu.tr/,
Erişim Tarihi: 20.01.2017.
Edelstein,
Sari. (2008). Managing Food and Nutriton
Services (1st. edition). United States of America: Jones and Bartlett
Publishers.
Sökmen,
Alptekin. (2001). Konaklama ve
Yiyecek-İçecek İşletmelerinde Servis Tekniği ve Uygulamaları (1. baskı).
Ankara: Detay Yayıncılık.
Yorumlar
Yorum Gönder
Yorumunuz için teşekkürler...