Osmanlı’da Dekor-Gıda Heykelciliği

Geçenlerde Osmanlıda Nahıllar üzerine bir yazı okurken. “Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları” adlı esere yöneldim. İnceledikçe hayretlere düştüm. Çünkü bundan neredeyse 500 yıl öncesinde Osmanlıda şekerden harikulade heykeller yapıldığı yazıyordu. 16 yüzyıldaki şekerden betimlemelerde masraftan kaçınılmadığı, çeşit çeşit, büyük küçük, farklı şekillerde eserler yaptırıldığı aktarılıyordu*.

Bunları okudukça fazlasıyla sevindim ama bir o kadar da üzüldüm. Nedeni ise hala gözümüzün dışarıda olması, “bizden uzak olanın bizden daha kaliteli-gösterişli olacağı” düşüncesinde olmamız. Ve maalesef ki kendimize yönelip, geçmişimize bakmamamız…

Benim ve çevremdekiler için aşikâr olan, Türk Mutfağı’nın her yönüyle dünyanın en iyi mutfağı olduğu görüşünü yeniliyorum. Biraz birlik içersinde koordineli çalışmalar yürütsek ve aşçılarımızdan araştırmacılarımıza, politikacılarımızdan esnaflara, tarihçilerimizden ediplerimize, sağlık görevlilerimizden ekonomistlere bu doğrultuda ürünler çıkarsak az önce belirttiğim görüşün tüm dillerde kabul göreceği kesin.

Bahsi geçen eserden küçük bir alıntı yaparak mutfağımıza hak ettiği değeri kazandırabilmemizi diliyorum, lezzetler.

“…gibi malzeme 100 kantar olup toplam değeri 199.266 akçadır. Sükkercilere, sükker nakşeden nakkaşların ve sükker işleyen Yahudilerin emeği karşılığı olarak 73.739 akça ve sükker nakşi için araç ve giderlerine 48.309 akça harcanmıştır. Genel toplam 366.437 akça gösterilmiştir. Havai fişeklere harcanan yüzbin akçaya göre bu çok fazladır…” (And, 1982: 94).

*Bu kitapta gıdayla ilgili daha birçok bilgi mevcut, ilgililer kesinlikle incelemeli.

Kaynak:
And, Metin. (1982). Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Uluslararası Doğrama Şekilleri, Usûller ve Özellikleri

Bir Aşçının Temel Özellikleri

Çıraklık/Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik