Aşçılık Ön Lisans Programı ve Dikey Geçiş Alanları

Bir eğitim öğretim yılının da sonuna gelmiş bulunuyoruz. Mezun ettiğimiz öğrencilerimizin büyük kısmı mesleklerini icra etmeye hemen başladılar. Bazıları örgün lisans programlarına dikey geçiş yapabilmek için DGS sınavına veya baştan bir lisans programı okumak için lisans yerleştirme sınavına girdiler. Bu tamamıyla onların geleceklerine yönelik vizyonları ve amaçları ile ilişkili bir durum.  

Bu konularda onlara ufak bir rehber olabilmesi amacıyla “1110” alan kodu çıkışlı “Aşçılık” ön lisans mezuniyet alanından mezun olanların aşağıdaki lisans programlarını tercih edebileceklerini hatırlatmak istiyorum:
*      Aile ve Tüketici Bilimleri
*      Beslenme ve Diyetetik
*      Gastronomi
*      Gastronomi ve Mutfak Sanatları
*      Mutfak Sanatları ve Yönetimi
Ayrıca öğrencilerimiz “Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi”nde de lisans tamamlama imkânına sahipler. Bu doğrultuda aşağıdaki programı başvurabilmekteler[1]. Yönünü hangi yola çevirirse çevirsin hepsine ömür boyu başarılar!
Avrupa Birliği ve İlişkileri, Avrupa Topluluğu, Bankacılık, Bankacılık ve Finans, Bankacılık ve Finansman, Bankacılık ve Sigortacılık, Bilişim Sistemleri ve Teknolojileri, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, Deniz İşletmeciliği ve Yönetimi, Ekonometri, Ekonomi, Ekonomi ve Finans, Ekonomi Yönetim Bilimleri Programları, Ekonomi-Yönetim Bilimleri, Endüstri Mühendisliği, Ev Ekonomisi, Finans Matematiği, Halkla İlişkiler, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, İktisat, İş İdaresi, İstatistik, İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri, İşletme, İşletme Bilgi Yönetimi, İşletme Enformatiği, İşletme Mühendisliği, Kamu Yönetimi, Konaklama İşletmeciliği, Küresel ve Uluslararası İlişkiler, Lojistik Yönetimi, Maliye, Maliye-Muhasebe, Muhasebe Bilgi Sistemi, Muhasebe Bilgi Sistemleri, Muhasebe-Finansman, Muhasebe ve Finansal Yönetim, Pazarlama, Sağlık İdaresi, Sağlık Kurumları İşletmeciliği, Sermaye Piyasası, Seyahat İşletmeciliği, Seyahat İşletmeciliği ve Turizm Rehberliği, Sigortacılık, Sigortacılık ve Risk Yönetimi, Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler, Tarım Ekonomisi, Tarım İşletmeciliği, Ticaret Ekonomisi, Ticaret-Turizm Hizmetleri Ekonomisi, Turizm, Turizm İşletmeciliği,Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Y.O., Turizm Otelcilik, Turizm ve Otel İşletmeciliği, Turizm ve Otelcilik, Ulaşım ve Ulaşım Yönetimi, Ulaştırma ve Lojistik, Uluslararası Ekonomik İlişkiler, Uluslararası Finans, Uluslararası İlişkiler, Uluslararası İlişkiler ve Avrupa Birliği, Uluslararası İşletmecilik, Uluslararası Lojistik ve Taşımacılık, Uluslararası Ticaret, Uluslararası Ticaret ve Finansman, Uluslararası Ticaret ve İşletmecilik, Yönetim Bilişim Sistemleri, Yönetim-Bilişim Sistemleri, Yönetim ve Organizasyon.


[1] İnternet başvuru tarihleri ile AÖF Bürolarında kayıt tarihleri Anadolu Üniversitesi web sayfasında, yazılı basında ve AÖF Bürolarında ilanen duyurulacaktır.

Yorumlar

  1. Peki AÖF'nden belirttiğiniz bölümlerden birini bitirdikten sonra lisans diploması mı almış olunuyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, bu bölümleri bitirdiğiniz zaman 4 yıllık eğitim tamamlamış olarak "lisans" diploması alıyorsunuz.

      Sil
  2. hocam gerçekten su an bizi aydınlattınız işletme okumak cok ama cok zorr :) biz bu sene işletme okuyoruz onu bırakıp turızm ve ya turızm işletmeciligi okuyabilir miyiz ? (halil)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Halil Merhaba,
      Evet okuyabilirsiniz.
      Konaklama İşletmeciliği (4 yılllık) içersinde yeme-içme konuları/dersleri geçiyor.
      Turizm İşletmeciliği henüz 2 yıllık olarak mevcut.
      Başarılar!...

      Sil
  3. Halil Merhaba,
    Evet okuyabilirsiniz.
    Konaklama İşletmeciliği (4 yılllık) içersinde yeme-içme konuları/dersleri geçiyor.
    Turizm İşletmeciliği henüz 2 yıllık olarak mevcut.
    Başarılar!...

    YanıtlaSil
  4. Hocam 2 yıl Aşçılık okuyup dikey geçiş yaptığımızda 4 yıl daha okuyup eğitim süresi toplam 6 yılmı olacak yoksa üzerine 2 yıl eklenip toplam eğitim süresi 4 yıl mı olacak ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Genel işleyiş şu şekilde oluyor:
      - Öncelikle geçilen bölümdeki intibak komisyonu önceden almış olduğun dersleri inceleyerek seni birçok dersten muaf tutuyor, o bölümde de okumuş sayıyor.
      - Ardından bir yıl fark dersler alınıyor, yani intibak-eşitleme yılı oluyor.
      - Ve bunlardan sonra da o bölümün normal 3. ve 4. sınıfları okunuyor.

      Yani önlisans da sayılır ise genelde toplam 5 yıl olmuş oluyor. Ancak bu senin performansına veya gidelen programın işleyişine göre değişebiliyor...

      Başarılar!

      Sil
  5. Dgs ile gastronomi ve mutfak sanatlarını kazandım ve ben bunu açıktan okumak istiyorum örgün değil böyle bi imkanım var mı? Örgün olarak okumak çok masraflı oluyor herkesinde bildiği gibi yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Dört yıllık gastronomi ve mutfak sanatları bölümünü açıktan okumak mümkün değil. Ama Anadolu Üniversitesi gibi devlet kurumlarında masraf olmuyor, bütün eğitim masraflarını okul karşılıyor.
      Tek seçeneğiniz açıköğretim ise de iki yıllık aşçılık programını ve dört yıllık turizm işletmeciliği (eski adıyla konaklama işletmeciliği) bölümünü tavsiye ederim.
      Başarılar diliyorum,

      Sil
  6. Merhaba
    Ben aşçılık bölümünden mezunum ve beslenme diyetetik bölümüne geçmek istiyorum ama beslenme ve diyetetik bölümünü uzaktan veya açıktan okuma şansım var mı acaba ???

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şükran Merhaba,
      Uzaktan veya açıktan okuma şansın yok. Beslenme ve Diyetetik bölümleri örgün eğitim.
      Başarılar,

      Sil
  7. Merhaba bir şey sormak istiyorum. 2 yıllık aşçılık okuduktan sonra aynı şehirde dgs ile gastronomiye geçiş yapmak istiyorum. Bu eğitim 4 yıl mı oluyor 6 yıl mı oluyor yukarıda açıklamışsınız fakat tam anlayamadım. Birde aşçılık okuduğum yerde gastronomi okumak istediğim için 2 bölümün de olması gerekiyor değil mi ? teşekkür ederim şimdiden. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Koray Merhaba,
      Evet aynı şehirde var ise tabii tercih edersin, yerleşirsen okuyabilirsin.
      Süre yerleştiğin üniversiteye ve senin başarı performansına göre değişebilir. Bunun bir standardı yok. örneğin Anadolu Üniversitesi Aşçılık Programı'ndan mezun olan bir öğrenci yine Anadolu Üniversitesi Gastronomi ve Mutfak Sanatları'na DGS ile yerleştiği vakit, aşçılıktaki neredeyse bütün dersleri sayılıyor, sadece üzerine eksik derslerini tamamlıyor. Normal performanslı bir öğrenci aşçılık üzerine +2 yıl okumuş oluyor. Ama bu her programda, her üniversitede ve her bireyde aynı değil.
      Başarılar,

      Sil
  8. Ben 2 yıllık aşçılık okudumdgs ye girdim puanım 4 yıllık için yeterli değil. Yine 2 yıllık okursam lisans diploması veriliyor mu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Verilmiyor. Tekrar bir iki yıllık program okuduğun vakit yine önlisans diploması alıyorsun.
      Başarılar,

      Sil
  9. Merhaba Hocam
    '' Açıköğretim ile '' Aşçılık okuyup DGS ile Beslenme ve Diyetetik bölümüne geçebiliyor muyuz?

    YanıtlaSil
  10. Merhaba ben aşçılık 1. Sınıf öğrencisiyim 2.sınıfı açık öğretimden okumak istiyorum.Anadolu üniversitene geçiş yapma ihtimalim var mı ?
    Birde aşçılıktan başka bir önlisansa geçme hakkım var mı ?
    Çok teşekkür ederim şimdiden

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Yatay geçiş yapabilme şansın olduğunu biliyorum. En yakınındaki AÖF bürosuna veya Açıköğretim danışma hattına danışman iyi olur.
      Merkezi yerleştirme puanın ile başka bölümlerde de fırsatın var sanırım.
      Başarılar diliyorum,

      Sil
  11. merhaba ben antalya akdeniz üniversitesi 2 yıllık aşçılık yazmayı düşünüyorum henüz tercih yapmadım,daha sonra da dgs ile beslenme ve diyetetiğe geçmeyi düşünüyorum sizce bu yapılabilir bir şey mi? ve eğer beslenme ve diyetetiğe geçme imkanım olursa istediğim üniversiteye mi geçebilirim yoksa belli üniversiteler mi var?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İpek Merhaba,
      Evet daha sonra DGS ile Beslenme ve Diyetetik'e geçebilirsin.
      Üçüncü sınıf ve üzeri öğrencisi olan bütün üniversitelere geçiş yapabilirsin.
      Başarılar,

      Sil
  12. Aşçı olmak istiyorum ama çok uzak yerlerde üniversiteler bu yüzden turizm ve otelcilik okusam aşçı olabilir miyim veya aşçı olabilmek için napmalıyım

    YanıtlaSil
  13. Merhaba ben 2 yıllık aşçılık yazdım ama bölümümü değiştirmek istiyorum muhasebe bölümüne geçme gibi bir şansım var mı? Varsa nasıl geçebilirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, bu konuda bir bilgim yok maalesef. Ama merkezi yerleştirme puanı ile yatay geçiş hakkınızın olabileceğini düşünüyorum.
      Başarılar,

      Sil
  14. 2 yıllık aşçılık bölüm mezunuyum ,dgs sınavına girmeden 4 yillik lisans tamamlama imkanımız olabiliyormu

    YanıtlaSil
  15. hocam merhaba ben örgün ingilizce işletme okuyorum. ikinci üniversite programıyla sınavsız aşçılık okumaya başladım iki yıllık aşçılık bölümünü bitirip gastronomi bölümüne geçiş yapabilir miyim ?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Evet, DGS sınavından yeterli puan alıp, Gastronomi ve Mutfak Sanatları lisans bölümüne dikey geçiş yapabilirsin.
      Başarılar,

      Sil
  16. Merhaba ben on lisans turizm ve otel işletmeciliği mezunuyum 2014 de maliye ye dikey geçiş yaptım ama ykahit yenilemedim hiç ve o bolumude okumak yerine açıköğretim aşçılık okumak istiyorum tekrar üniversite sınavına mi girmem gerekiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sanırım gerekmiyor. Merkezi yerleştirme bilgileriniz ile kayıt yaptırabileceğinizi düşünüyorum. Ama yine de emin olmak için en yakın Anadolu Üniversitesi AÖF bürosuna veya telefon danışma hattına erişin. Başarılar.

      Sil
  17. Ben tarih lisans mezunuyum sınavsız merkezi yerleştirme gibi bir şeyle gastronomiye yerleştiriyor muyum acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bildiğim kadarıyla yerleşemiyorsunuz.
      Başarılar.

      Sil
  18. Merhaba ben 2 yıllık aşçılık mezunuyum açıköğretimden turizm işletmeciliği ya da konaklama işletmeciliği tamamlasam öğretmenlik yapabilir miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Teknik olarak mümkün. Ama yıldan yıla Mili Eğitim BAkanlığı'nın alanlara "Alanlara Kaynak Olan Yükseköğretim Programları" listeleri güncelleniyor ve özellikle geçmişte eğitim fakültesi dışından mezun olanların pedogojik formasyan eğitimi almaları isteniyordu.
      Bu yüzden mezuniyetinize yakın KPSS sınavlarına hazırlanırken, bir taratan da Milli Eğitim Bakanlığı neler istiyor araştırmaları yapmalısınız.

      Sil
  19. Hocam Anadolu üni. Açık öğretim aşçılık mezunuyum. Dgs ile gastronomi geçiş yapmak ve sene kaybım olmasın istiyorum. Hangi üni.ler dersleri sayıp, 2. Ya da 3. Sınıftan başlatıyor yardımcı olur musunuz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bu kararları ilgili bölümlerin komisyonları verdiği için hepsini benim bilebilmem mümkün değil. Ama Anadolu Üniversitesi sene kayıpsız devam olanağı sunuyor.
      Başarılar,

      Sil
  20. merhaba aşçılık 2. sınıf öğrencisiyim dgs ile gıda mühendisliğine geçmek istiyorum bu durumda +4 yıl mı yoksa +2 yıl mı daha okuyacağım onu öğrenmek istedim şimdiden teşekürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bu yerleşeceğiniz bölüm ile okuduğunuz ön lisans programının ne derece eşlendiği, yerleşeceğiniz bölümde size ne kadar ders yükleyebilecekleri ve sizin çalışkanlığınızla ilişkili.
      Ama aşçılık ile gıda mühendisliği müfredatı büyük ölçüde eşlenemediği için sanırım en az +3 yıl olur.
      Başarılar.

      Sil
  21. Merhaba ben aöf 2 yıllık aşçılık okumak istiyorum, diplomanın açık öğretim olması sizce işe girmeyi ne kadar etkiliyor? Örgün eğitim çok masraflı olduğu için bunu tercih etmeyi düşünüyorum ama iş kaygısı yüzünden düşünceliyim
    Teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Resmiyette hiçbir farklı yok, kamu kurumlarında kadro almada aynı haklara sahip olunuyor.
      Ama tabii ki örgün, yani yüz yüze pratikler yaparak eğitim almak özel sektörde de iyi işlerde çalışabilmeyi daha fazla olanaklı kılıyor.
      Anadolu Üniversitesi'nde örgün okuyan çoğu öğrencimiz bir taraftan da çalışıyorlar, haliyle masraflarını kendileri büyük ölçüde karşılayabiliyorlar.
      Başarılar diliyorum.

      Sil
  22. Merhaba hocam ben aşçılıktan mezun olacağım DGS ile ilahiyat okuyabilir miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Dikey Geçiş Sınavı ile yakın alanlara yerleşilebiliyor. Bildiğim ve kılavuzdan anladığım kadarıyla ilahiyat tercih edemezsiniz.
      Başarılar.

      Sil
  23. Osman bey merhabalar. Beslenme ve diyeyetik bölümüne dgs ile girebilmek için, Aöf aşçılık mı yoksa 2 yıllık gıda teknolojisi mi okumak daha avantajlı olur okulu kısa sürede bitirmek adına? Ders içeriklerine baktığımda aşçılık bölümünde muafiyet sayılabilecek oldukça az ders görüyorum gıda teknolojisi bölümüne göre..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Evet, aşçılık programına nazaran gıda teknolojisinde daha fazla kredi sayabilirler gibi görünüyor. Ama aşçılığın AÖF imkânı ilk iki yılı çok pratikleştiriyor.

      Sil
  24. Önlisans Aöf aşçılık mezunuyum. Hocam amacım Lisans Diploması Almak. Dgs ile geçiş yapıp dersleri en kolay ve en fazla Muaf dersleri alabileceğim bölüm hangisi olur?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,

      Öncelikle Aşçılık mezuniyetiniz için tebrik ederim. Durumunuzu anlıyorum. Sanırım en pratik lisans prpgramı Turizm İşletmeciliği olur: https://www.anadolu.edu.tr/acikogretim/turkiye-programlari/isletme-fakultesi-lisans-programlari-4-yillik/turizm-isletmeciligi

      Başarılar diliyorum.

      Sil

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkürler...

Bu blogdaki popüler yayınlar

Uluslararası Doğrama Şekilleri, Usûller ve Özellikleri

Bir Aşçının Temel Özellikleri

Çıraklık/Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik