Nilgün Çelebi’ye 3 Soru

Bugün sorularımızı, “Uluslararası Sosyoloji Derneği” üyesi ve “Sosyoloji Tarihi Araştırma Komitesi” yönetim kurulu üyesi, çok değerli sosyolog Prof. Dr. Nilgün Çelebi’ye yöneltiyoruz.


1-      Yeme-içmenin sosyoloji açısından önemi nedir? Mutfak kültüründen başlayarak bir toplumun ne gibi özelliklerine ulaşmak mümkündür?
Yeme içme; ister tekil sosyal kişilerin ister kolektif kişiliklerin sosyal hayatın ortam ve ağlarına sundukları, tarihselliğe ve kültürelliğe sahip sunum örneklerindendir. Yeme içme sadece yapılıp edilen ve sözle ifade edilen değil aynı zamanda imgesel ve simgesel anlamlara da sahip olan, insanın kol ve kafa emeğinin yanı sıra duyarlılığını da yansıtan bir fiil ve amel bileşkesidir. Bu nitelikler yeme içmeyi sosyal bir olgu katına getirir. Yeme içme ve onlarla ilintili süreç ve kurumsallaşmalar sosyolojide karşımıza mikro ve mezzo seviyelerde olduğu kadar makro seviyede de çıkabilir.   Mutfak kültüründen hareketle toplumların zaman içinde neleri, nasıl biriktirdiğine ilişkin önemli ipuçlarına ulaşmak mümkündür.


2-      Yurt dışında, sosyoloji-beslenme/mutfak kültürü ilgili çalışmalar yapılıyor mu? Bu alanda dersler veriliyor mu? Türkiye’de durum farklı mı? Önerileriniz nelerdir?
Beslenme, mutfak kültürü ve yeme içme konularının sosyoloji içinde bir alt inceleme konusu haline getirildiği araştırma örnekleri sınırlı sayıda da olsa vardır. Bu konuların lisans ve/veya lisansüstü ders programlarına alındığını gösteren örneklerin de sayısı sınırlıdır. Bu konu “Sosyoloji” ve “Sosyal Antropoloji” tarafından interdisipliner veya transdisipliner bir tarzda ele alınabilir.  Beslenme, mutfak kültürü konusunun zorunlu ders olarak okutulması değil ama ilgi duyan araştırmacıların çalışmalarının önünü açıcı bir anlayış içinde değerlendirilmesinde yarar vardır.


3-      Beslenme, aşçılık ve yemek üzerine gözde alıntınız/sözünüz?
Aklıma hiçbir şey gelmiyor. Tek gelen: “Besle kargayı oysun gözünü.” Ama bu da çok kaba oldu…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Uluslararası Doğrama Şekilleri, Usûller ve Özellikleri

Bir Aşçının Temel Özellikleri

Çıraklık/Kalfalık, Ustalık ve Usta Öğreticilik